Bradley Wiggins stallkamrat Chris Froome var den enda som kunde ha utmanat honom på allvar i bergen. Men det var aldrig någon fråga om vem som var stallets ledare i årets Tour de France, åtminstone inte efter att Froome tappat tid på grund av krascherna på den allra första etappen från Liege till Seraing.
Froome tappade 1.25 till täten på grund av krascherna och efter det var det helt logiskt för Sky att satsa på Wiggins. Det hade dom säkert gjort i vilket fall som helst, i varje fall till en början. Men Froome var så mycket starkare än Wiggins i bergsetapperna att han mycket väl kunde ha tvingat stalledningen till ett svårt val.
Froome tappade 9 sekunder till Wiggins i prologen, 35 sekunder i det 41,5 km långa tempoloppet från Arc-et-Senans till Besançon, samt 1.16 i det 53,5 km långa tempoloppet från Bonneval till Chartres. Det är inte säkert att Froome kunnat knipa det i bergen, men åtminstone hade det blivit jämnare.
Girovinnaren Ryder Hesjedal som mycket väl kunde ha utmanat Wiggins tvingades avbryta efter en krasch på den sjätte etappen. Robert Gesink, Fränk Schleck och flera andra favoriter tappade också tid och blev sargade av olyckor.
Bytte några ord med Garmin-Sharps stallchef Jonathan Vaughters i Pau. Han påpekade att proffscyklingen i dag är mycket mera konkurrerad och toppidrottsmässig än någonsin förut. Det är inte den gentlemannasport det var på 1970-talet.
”Det blir lätt olyckor när hundra cyklister försöker tränga sig längst fram i peloton där det finns utrymme för tio cyklister.” Garmin-Sharp var ett av de stall som drabbades hårdast av olyckorna.
Vaughters påpekade också att vägarna har ändrat utseende en hel del under de senaste årtiondena. Underlaget är jämnare och bättre, men det finns allt fler trafikdelare och trafikrondeller som kan förorsaka farosituationer.
Vaughters sportdirektör Charles Wegelius föreslog att införa en 25 kilometers regel i stället för den nuvarande 3 kilometers regeln som gör att alla får samma tid i fall det blir krascher under de tre sista kilometrarna på en flack etapp. Alternativt kunde tävlingsdomarna tvinga peloton att sakta in med en gul flagga och en pace car, så som i motorsport.
Håller helt med. Som det nu är avgör krascherna alltför mycket.
8% av alla som startar i touren drabbas av någon sorts benbrott i kroppen under dessa 3 veckor, det händer nog inte i någon annan sport..