Jag vet att den romantiska, ridderliga eran är förbi i cykelsporten – men Team Skys bakhåll i Vuelta a Espana på tisdagen gick under bältet. Just när ledartröjans innehavare Alejandro Valverde hade vurpat drog Sky upp ett ruskigt tempo i spetsen för huvudklungan, som splittrades i flera echelonger i den kraftiga sidovinden. Fram till dess hade huvudklungan i lugn och ro låtit den fem man starka utbrytningen dra upp ett 12-13 minuters försprång. Det strider mot all etikett inom cykelsporten och kommer slå tillbaka mot Sky i något senare skede, fast Sky-killarna idiotiskt nog hävdade att de inte visste att Valverde kraschat.
Valverdes lagkompisar i Movistar försökte hjälpa honom tillbaka till täten, men det är ju hopplöst när Sky körde typ 50km/h i hård sidovind. Spanjoren var en minut bakom när slutbacken började.
Slutligen tappade han 55 sekunder till Skys Chris Froome, Alberto Contador och Joaquim Rodriguez som alla befann sig i samma tätgrupp. Rodriguez tog över ledartröjan. Den knappa minuten kan vara mycket avgörande i fortsättningen.
Påminner väldigt mycket om Chaingate, när Contador fällde Andy Schleck som tappat kedjan 2010. Eller när Cadel Evans blev fälld efter att ha punkterat i Vueltan 2009.
Efter årets Tour de France med krascher som drabbade bland annat Ryder Hesjedal och Robert Gesink hade man önskat att fler etapplopp inte skulle avgöras av vurpor. Då föreslog ex-proffscyklisten Charles Wegelius en pace car á la motorsport som sänker farten tills de som vurpat är i kapp. Ingen dum idé, ifall stallen själva inte längre bryr sig om det blir en sportslig uppgörelse.